• Airco schema werking auto airco www.carcoolsystems.nl

Hoe werkt een airconditioning.

De werkwijze van een airco-installatie
De airconditioning van de auto is een samenspel tussen vloeibaar en gas vorming circulerend koudemiddel.



Hoe werkt een auto airco ( schema ) www.carcoolsystems.nl

Stap 1  Compressor pompt airco gas op druk.
Stap 2  Condensor koelt airco gas en wordt vloeibaar.
Stap 3  Filter droger, filter koudemiddel en haalt het vocht eruit.
Stap 4  Bij het expansie ventiel expandeert het koude middel van vloeistof naar gas.
Stap 5  Door de overgang van vloeibaar naar gas wordt verdamper koud gemaakt.

Verdere uitleg

Stap 1  Compressor pompt airco gas op druk
Compressor pompt airco koudemiddel op druk van 2 bar naar +/- 16 bar.
Hierbij neemt de temperatuur van het airco gas toe van 20° C naar 65° C.
Het koudemiddel stroomt via leidingen en slangen van compressor naar de condensor.

Stap 2  Condensor koelt airco gas en wordt vloeibaar
Door rijwind of ventilator ( bij file rijden of stilstand ) stroomt er lucht door de condensor.
Hierdoor koelt het airco gas in de condensor af naar 35° C en wordt het gas vormig koudemiddel geleidelijk aan vloeibaar.
Het koudemiddel stroomt van condensor naar filter droger.

Stap 3  Filter droger, filter koudemiddel en haalt vocht eruit
Het koudemiddel stroomt door de filter droger zodat het vuil en vocht uit het airco systeem gefilterd wordt.
De filter droger kan ook geintegreerd zitten in de condensor.
Het koudemiddel stroomt van filter droger naar het expansie ventiel.

Stap 4  Bij het expansie ventiel expandeert het koude middel van vloeistof naar gas
Het expansie ventiel zorgt voor de expansie van het vloeibaar koudemiddel naar gas vormig.
Dit gebeurt door de druk van +/- 16 bar te laten zaken naar 2 bar en de temperatuur zal zakken naar 0° C

Stap 5  Voor de overgang van vloeibaar naar gas wordt verdamper koud gemaakt
Om koudemiddel van vloeibaar naar gas te laten gaan is warmte nodig, deze warmte wordt onttrokken aan de omgeving.
De verdamper zit kort na het expansie ventiel, daardoor wordt de warmte onttrokken aan de verdamper.
Hierdoor koelt de lucht af die door de interieur ventilator door de verdamper geblazen wordt.
Vervolgens komt de afgekoelde lucht uit de ventilator roosters van het dashboard voor een koelere auto.
Het gas vormig koudemiddel stroomt weer richting compressor voor een nieuwe ronde.

Hoe en wanneer te gebruiken?
Een airconditioning kan in alle jaargetijden gebruikt worden. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de installatie namelijk niet alleen bedoeld om de interieurtemperatuur te verlagen, maar vooral om de lucht te conditioneren. Hieronder wordt, naast temperatuurregeling, ook het regelen van de luchtvochtigheid verstaan. Een hoge luchtvochtigheid openbaart zich door een benauwd en onprettig gevoel. Bovendien kan dit beslagen ruiten tot gevolg hebben, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt. Met ingeschakelde airconditioning heeft u hier geen last van. Deze is namelijk altijd te gebruiken in combinatie met de verwarming, zodat u zelf de gewenste temperatuur in kunt stellen. Hierdoor beschikt u over de mogelijkheid om in de zomer te kiezen voor koude, droge lucht, en in de winter voor verwarmde droge lucht.

Gebruik in de zomer
Om een maximale koeling te verkrijgen, is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht steeds verder gekoeld, zodat in het gehele interieur een temperatuurs verlaging bereikt wordt. De aanjagerschakelaar kan in het begin in de stand `hoog` gezet worden. Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte verdwenen is. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto te doen zakken is het aan te bevelen om de eerste kilometers met een [gedeeltelijk] open raam re rijden.

Gebruik in de winter *
Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand `aan` en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening. Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt. Dit heeft een snelle ont waseming van de voorruit [en eventueel de zijruiten] tot gevolg.
* Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden Celcius boven nul.

Onderhoud
Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over airco controle. Een auto airco verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 a 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het `hart` van de airconditioning, de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basis controle van de airco minimaal! Het ontbreken van voldoende koudemiddel is de meest voorkomende storing die in het voorjaar optreedt. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te gebruiken, minimaal een keer per week gedurende tien minuten.

Wij adviseren u elke 2 jaar uw airconditioning te laten controleren op een goede werking.